De vier elementen

De maan in de dierenriem
Zoals de zon in een heel jaar langs alle tekens van de dierenriem loopt doet de maan dat in een maanmaand (27,3 dagen). De gemiddelde tijd dat de maan in een teken staat is 2,3 dagen, maar sommige sterrenbeelden zijn groter (bijvoorbeeld Maagd) en andere kleiner. En net zoals in horoscopen de verschillende karakters van de sterrenbeelden benadrukt worden geldt dat ook voor de dagen waarop de maan bijvoorbeeld in Vissen staat. De dierenriemtekens kunnen ingedeeld worden naar elementen.
Ieder element betekent iets voor de plantengroei (bestudeerd door Maria Thun), voor  bijen en dus, zoals Barbara Goletz ontdekte ook voor het leren van kinderen.

Aardetekens
Aan het begin van het schooljaar wordt hard gewerkt. Met de ideeën die Barbara Goletz ontdekte in het achterhoofd is daar zelfs een verklaring voor te vinden! Het dierenriemteken waar de zon op dat moment (half augustus-half september) in staat is Maagd. Het is een tijd van rustig, kritisch nadenken. Voor leer-opdrachten, specifieke rekentaken, spellingsregels en dergelijke dus een prima periode. Gedurende deze periode zijn er echter dagen waarop alles nog beter beklijfd, de kinderen nog leergieriger zijn. Dat zijn de dagen waarop ook de maan in Maagd of een ander aardeteken (Steenbok en Stier) staat. Barbara Goletz waren deze perioden van wakkerheid opgevallen. Bij planten is dit de periode van wortelschieten, kiemen.


Watertekens
Heel anders gaat het er in februari/maart aan toe. Het lijkt wel of iedereen minder zin heeft om aan de slag te gaan. Deze periode, onder invloed van het waterteken Vissen, leent zich dus veel beter om je met bewegingen bezig te houden, en bijvoorbeeld je te concentreren op het vloeiend schrijven, of muzikale vorming. Bij de kinderen observeerde Barbara dat ze het wisselen van taken lastig vonden, graag door wilden gaan met wat ze aan het doen waren. Ook de watertekens komen gedurende de maanomloop drie keer naar voren, bij de Vissen, Kreeft en Schorpioen. Bij planten is dit de periode dat zich bladeren vormen.

Luchttekens
De tussenliggende perioden, tussen het hele wakkere en het stromende in waren bij nadere bestudering ook te onderscheiden. In sommige perioden bloeide de fantasie op, maar kwamen ook de sterke verhalen los. De tekeningen waren in deze perioden kleurrijker en expressiever en het wandelen was een ware belevenis. Barbara richtte de schoollessen ook zo in dat de wandelingen en de tekenuren precies in deze perioden vielen (de luchttekens Tweeling, Weegschaal en Waterman). Bij planten is dit de bloeiperiode.

Vuurtekens
Dan blijft er nog een element over: de vuurtekens Ram, Leeuw en Boogschutter. Bij planten is dat de periode van vruchtvorming, maar bij de kinderen was dit lastiger te onderscheiden. Barbara noemde dit de harmonie-periode. De kinderen gingen vriendschappelijker met elkaar om, waren hartelijker en speelden meer samen. In haar lesuren waren dat de dagen dat ze samen spelletjes deden, en nieuwe kinderen verwelkomden in de klas.

Zelf aan de slag met de maan in de elementen
De maankalender is niet alleen voor schoolkinderen een mooie manier om ritme in het leven te brengen. Ook voor mezelf kan kan ik nu beter bekijken welke ‘taakjes’ op welke dag goed gaan. Om mezelf eraan te helpen herinneren heb ik vijf verschillende bandjes, groen voor de aardetekens (maagd, steenbok, stier), paars voor de luchttekens (weegschaal, waterman, tweelingen), blauw voor de watertekens (schorpioen, vissen, kreeft) en rood voor de vuurtekens (boogschutter, ram, leeuw). Een geel bandje gebruik ik extra om de dagen dat het volle maan is en dat het nieuwe maan is te markeren. ’s Morgens kijk ik in welk teken de dag staat, en of er een overgang naar een volgend teken is. De overgang van vissen naar ram bijvoorbeeld houdt in dat ik me ’s morgens bezighoud met meer intuïtieve bezigheden (bijvoorbeeld het ontwerpen van een nieuw haakpatroon) en ’s middags me met vuur in kan zetten (de ram-energie wakkert het enthousiasme aan). Mijn administratie plan ik op maagddagen, dan kan ik nauwgezet en hard doorwerken.